Втручання Омбудсмана, як спосіб отримання відповіді на Ваше звернення до владних небожителів
автор: Олександр Степаненко
Час від часу усім нам варто згадувати, що попри усі АЛЕ-АЛЕ-АЛЕ ми живемо у правовій державі. Що посадовці органів влади та самоврядування у своїх діях повинні керуватися Конституцією, законами Україні та міжнародними правовими угодами. А не лише особистими інтересами, поглядами, бажаннями-небажаннями, симпатіями-антипатіями тощо…
Наше право направляти письмові звернення до органів влади та посадових осіб цих органів та отримувати відповідь про результати їхнього розгляду даровано нам Конституцією України та законом «Про звернення громадян». З іншого боку нас обдарували ще й децентралізацією і не те нема ради. З року в рік органи самоврядування набувають все більше повноважень та відповідальності у самих різних сферах. Громадяни мали б знати, як реалізуються ці повноваження. У чому влада має успіх, а де стикається з проблемами. А для того між громадянським суспільством та владою мав би підтримуватися сталий режим діалогу.
На жаль, наш досвід комунікації з Чортківською міською радою в поточному році переважно непродуктивний. Звісно ж, міськрада на самотня у своїй позі гордого мовчання. Звернення громадян переважно зникають у владних кабінетах, немов у чорній дірі. Навіть відповіді-відписки останнім часом стали рідкістю.
Як реагувати? Оскаржувати ненадання відповіді у судовому порядку? Можна так, але цей шлях на практиці може бути доволі тривалим і Вам доведеться на самому його початку сплатити судовий збір за подання адміністративного позову в сумі 0,4 від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який у даний момент складає немало - 2379 гривень.
Але існує інший спосіб – направити скаргу на порушення права про звернення до Уповноваженого з прав людини Верховної Ради України. Секретаріат Уповноваженого має досить широке коло функцій, а ближчим часом воно ще розшириться. Стаття 28 закону «Про звернення громадян» встановлює його обов’язок здійснювати контроль за дотриманням законодавства про звернення громадян. Стаття 3 закону «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» стверджує, що метою парламентського контролю, який здійснює Уповноважений, є захист прав і свобод людини і громадянина, а також запобігання порушенням прав і свобод людини і громадянина або сприяння їх поновленню. Закон наділяє Уповноваженого правом вносити до органів влади, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, їх посадовим особам власне Подання - для вжиття відповідних заходів у місячний строк щодо усунення виявлених порушень прав і свобод людини і громадянина.
Ось приклад, як це робиться. Від імені «Гельсінської ініціативи-ХХІ» цього року було направлено два письмових звернення на ім’я Чортківського міського Голови Шматька В. П. з питань збереження історико-культурної спадщини: від 19 березня - «Щодо надання костелу св. Станіслава статусу об’єкта культурної спадщини національного значення» та від 18 травня - «Щодо збереження пам’ятки архітектури місцевого значення Синанога Нова у м. Чорткові».
Ми просили надати відповіді електронною поштою, адже так простіше для усіх сторін. У травневому зверненні нагадали про ненадання відповіді на березневе. Але не отримали її ані на перше, ані на друге, ані електронною поштою, ані звичайною, ані телефоном.
Тоді було надіслано електронною поштою до Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини скаргу «Щодо порушення права на звернення громадян Чортківським міським Головою». У тій скарзі пропонувалося звернутись до міського Голови із Поданням Уповноваженого у якому: вказати на порушення права направляти звернення до органів місцевого самоврядування та отримувати відповідь на них, що проявилося у формі ненадання відповіді на звернення Олександра Степаненка, голови ГО «Гельсінська ініціатива-ХХІ» від 19 березня та від 18 травня 2021 року, а також зобов’язати надати відповіді на ті звернення.
У місячний термін скаргу було розглянуто, секретаріат Уповноваженого надіслав відповідь, у додатках якої є так довго очікувані листи Чортківської міської ради. Тож як бачите, це працює доволі оперативно і не коштує нічого, окрім часу на складання листів і платні за інтернет-зв’язок.
Ситуація може здаватися дещо дивною у тому сенсі, що листування у межах міста Чорткова повинно був перейти довгим шляхом через Печерські пагорби. Але головне, що є результат. А також обережна надія, що наступні звернення і запити не блукатимуть аж так довго.