Соціально-економічні права

"Реформа медичного обслуговування" у нинішньому вигляді загрожує реалізації прав громадян на охорону здоров’я

07.03.2013
автор: Олександр Степаненко, Гельсінська ініціатива-ХХІ

Впродовж двох років Уряд та МОЗ реалізують так звану «Реформу медичного обслуговування», низка заходів якої не узгоджується із положеннями Конституції та законів України.

Цій проблемі присвячено аналітичну доповідь, складену членом Правління УГСПЛ Олександром Степаненком. Після її представлення та обговорення на Правлінні УГСПЛ доповідь направлено Секретаріату Уповноваженого Верховної ради України для ознайомлення та прийняття рішень.

Загальні висновки доповіді:

1. Реформа не базується на основних принципах охорони здоров’я та на визнанні права кожної людини на найвищий досяжний рівень здоров’я, проголошених у Статуті ВООЗ, Конституції України, «Основах законодавства України про охорону здоров’я».

2. Реформа впродовж 2011 – 12 років реалізується без належного правового та стратегічного регулювання: сама її стратегія досі не розроблена.

3. Реформа не усуває проявів соціальної несправедливості у доступі до медичної допомоги і витратах на неї, зокрема пов’язаних із існуванням в Україні мережі урядових та відомчих лікувально-профілактичних закладів.

4. Кабінет міністрів України та МОЗ у реалізації реформи перевищили власні повноваження: не врахувавши досвіду реформування у пілотних регіонах, всупереч президентській «Програмі економічних реформ на 2010 - 2014 роки» поширили реформу з пілотних регіонів на всю країну, порушивши законодавчо встановленні терміни реформування медичної сфери.

5. Практика вольового створення ЦПМД демонструє велику кількість організаційних прорахунків, порушує права лікарів, яких примушують змінювати обрану ще при вступі до медичного закладу спеціальність, створює додаткові перешкоди у доступі пацієнтів до медичної допомоги.

6. Графік реалізації реформ переносить на невизначений по суті термін конкретні кроки із впровадження в Україні загальнообов’язкового медичного страхування.

7. Реформа необґрунтовано віддаляє рівень надання спеціалізованої медичної допомоги від пацієнта та загрожує порушенням конституційної норми про неприпустимість скорочення існуючої мережі державних і комунальних закладів охорони здоров’я. Найбільш негативні наслідки такі кроки матимуть для мешканців села, літніх людей, незаможних верств населення.

8. Засоби впровадження реформи порушують права територіальних громад та органів місцевого самоврядування у сфері управління їхнім спільним майном.

9. Відтак реформа у її нинішньому виконанні реально загрожує реалізації права кожного громадянина України на охорону здоров’я.

Повний текст доповіді можна завантажити за цим посиланням.