Михайло Гольд: Професоре, чи бачите ви в єврейсько-українських відносинах щось, що властиве історії лише цих двох народів, феномен, що випадає із загальноєвропейського контексту? Ким були євреї для українців протягом століть?
Ярослав Грицак: На жаль, перед нами класична європейська схема, причому не найкраща. Протягом століть єврей в Європі був іншим - персонажем, по відношенню до якого будувалася власна ідентичність. Інший - це майже ворог. Євреї успішно, якщо можна так висловитися, виконували цю роль в Європі, і Україна не стала винятком. Просто тут це відчувалося найгостріше, оскільки з антисемітськи налаштованої католицької Європи тисячі євреїв втікали у східні землі - Польщу і Україну. Тому до кінця XIX століття головними єврейськими містами світу стали Варшава, Вільно, Львів і Одеса. До того ж, на відміну від поляків і росіян, українці не встигли виростити власну еліту, залишаючись переважно селянської нацією, що лише підкреслювало інакшість євреїв: відчуження християн та іудеїв доповнювалося ворожнечею між селянами і жителями міст або штетлів. Все це перетворило історію українських євреїв - з XVI століття до недавнього часу - в історію насильства над ними. Це дуже важка спадщина.
Михайло Гольд: Чи були періоди протягом історії, коли національні інтереси євреїв і українців збігалися, і як довго тривали ці періоди?
Ярослав Грицак: Інтереси часом збігалися, але це рідко призводило до солідарності, хоча іноді вона і проявлялася на рівні політичної еліти. Наприклад, у Галичині українські політики першими поставили питання про визнання євреїв нацією. Йшлося про політичний розрахунок, таким чином українці хотіли перешкоджати асиміляції євреїв в російському і польському середовищах і переманити їх на свій бік. Після революції 1917 року рівень національної автономії, наданий євреям в Українській Народній Республіці, був безпрецедентним. Що, втім, не врятувало їх від погромів. Ці моменти - неначе яскраві зірки на нічному небокраї, але тому вони так і виблискують, що небо є темнішим темного. Проте це свідчить, що можливі й інші відносини між українцями і євреями.
Михайло Гольд: Як ви пояснюєте хвилю стихійних погромів, що прокотилися по Галичині ще до приходу німців влітку 1941-го? Реакцією на дворічне більшовицьке правління і тотальним страхом перед «жидокоммуною»?
Ярослав Грицак: Єврейські погроми прокотилися на початку війни по всій дузі від Балтійського до Чорного моря – у Литві, Польщі, Західній Білорусі, Західній України, - тобто на територіях, зайнятих Радянським Союзом у 1939 році. Це поверхнева відповідь - погром були реакцією на швидку, радикальну і насильницьку совєтизацію. «Жидокомуна» - це чистої води стереотип, але він виявився дуже отруйним, і більшість місцевого населення в нього повірило. Буквально за два роки радянської влади образ єврея зазнав колосальних змін - приблизно те саме відбувалося і в Росії після революції 1917 року - євреї вперше зайняли певні позиції в суспільстві, які раніше були їм абсолютно недоступні. Те, що ще вчора безправні євреї раптом отримали можливість увійти в склад еліти, обиватель стерпіти не міг.
Михайло Гольд: НКВД в перші дні війни розстріляв у Львові сотні ув’язнених. Коли в місто увійшли німці, вони зігнали євреїв до місця розстрілу і на очах міської натовпу змусили їх баграми розкопувати і витягувати тіла. Це була пряма провокація, і природно, трапився триденний погром. Вас, як історика, як львів’янина, не дивує, що в музеї-меморіалі «Тюрма на Лонцького» збережена пам’ять про цей розстріл, але ні слова не сказано про погром?
Ярослав Грицак: Мені соромно відповідати на це запитання, оскільки це і моя особиста ганьба. Подібне нічим не можна виправдати, крім небажання чесно поглянути історії в очі. Я постійно звертаюся до образу, створеного істориком Тоні Джадтом у його книзі «Postwar: A History of Europe since 1945», в якій він називає пам’ять про Голокост об’єднуючим елементом сучасної Європи. Визнання своєї причетності до Голокосту є своєрідним квитком на поїзд європейської інтеграції, стверджував Джадт. Ніхто цього особливо не хотів, але всім довелося цей квиток придбати. У цьому сенсі деякі українці поводяться досить дивно: заявляючи про свої європейські амбіції і прагнення підсісти в поїзд європейської інтеграції, вони хочуть їхати в ньому зайцем.
Дискусії з цього питання ведуться, але вони на разі не в змозі докорінно змінити ситуацію. Шанс на це є, і пов’язаний він з тим, що після Майдану в країні з’явилися, на рівні масової свідомості, українські євреї - саме українські євреї, а не євреї, які живуть на території України. Це повинно привести до нового формату діалогу і появі книг, які аналізують погроми початку Другої світової.
Михайло Гольд: Чи у нас можливе видання книг, подібних праць Яна Томаша Ґросса в Польщі?
Ярослав Грицак: Це неминуче. Хто найдовше в Європі не хотів зізнатися в причетності до Голокосту? Французи. У 1996 році у Франції був навіть заборонений фільм, в якому піднімалася ця тема. У цьому сенсі відправною точкою стало видання книги американського історика Роберта Пакстона, який переконливо показав, наскільки активно французи співпрацювали з нацистами в справі «остаточного вирішення єврейського питання». Очевидно, подібні вибухонебезпечні теми простіше піднімати з боку, адже і Ґросс і Пакстон - американці. Я чекаю появи таких якісних книг, написаних на українському матеріалі. Омеру Бартову - автору дослідження «Стерті: зникаючі сліди єврейської Галичини в сучасній Україні» - це, на жаль, не вдалося - до рівня Ґросса і Пакстона він не дотягнув.
Потрібен якийсь тригер - фільм або книга, які покладуть початок дискусії, до чого українські історики, як і суспільство в цілому, мабуть, ще не готові. Так, це вимагає певної мужності, але нам від цього не ухилитися - чим глибше Україна буде інтегруватися в Європу, тим рельєфніше проблеми Голокосту виходитимуть на передній план. Дуже добре написав про це історик Тімоті Снайдер, який підкреслив, що сучасне усвідомлення Голокосту в Польщі стало можливо після того, як країна стала членом Європейського союзу. Щоб розпочати таку дискусію, суспільство повинно відчувати себе психологічно захищеним. У будь-якому випадку подібна дискусія невідворотна - не тому, що це єврейське питання, а тому, що це українське питання. Значна частина подій Голокосту відбулася на території України, і це те, що робить нас частиною всесвітньої історії. Якщо українці хочуть мислити глобально, то саме сприйняття Голокосту нам в цьому допоможе.
Михайло Гольд: Чи вдасться Україні в майбутньому уникнути розколу за мовною, національною, культурно-ідентифікаційним ознакою?
Ярослав Грицак: Прийнято вважати, що є дві моделі нації: французька - політична і німецька - етнічна. Насправді ні в одній країні вони не представлені в чистому вигляді, всюди ці моделі співіснують. Головним тут є те, що їх об’єднує. Зрозуміло, що ні Донбас, ні Галичина не можуть стати ядром такого симбіозу. Хоча і Львів теж дуже змінюється: недарма «ВО Свобода» програла в місті вибори, і парламентські, і президентські - це дорогого варте. Ефективною буде лише модель з ядром в Києві чи Дніпропетровську - містах, де сьогодні вирішується доля цієї моделі. Якщо ця модель переможе, то виникне вісь Дніпропетровськ-Київ-Львів. Це і є третя Україна - патріотична, при цьому - двомовна і проєвропейська.
Пам’ять про Голокост об’єднуючим елементом сучасної Європи. . . Чим глибше Україна буде інтегруватися в Європу, тим рельєфніше проблеми Голокосту виходитимуть на передній план
Подібні статті
Історія. Усі жертви - наші
Історія. Врятований світ. Родина Ґертнерів із Жабйого.
Історія. «Чорний ліс» продовжує відлік років забуття
Історія. Вони врятувалися під землею, коли на землі для них не було місця
Історія. «За нашу і вашу свободу!»: 160 років тому почалося Січневе повстання
Історія. Серпень сорок другого – сезон поїздів в один кінець
Історія. Півстоліття від "генерального погрому" українського шістдесятництва
Історія. Одна з сотень трагічних доль в’язнів Чортківської тюрми 1941 року, Надія Юрчинська